Stroj na odklízení sněhu SV 94541 SDC Pardubice, TD Česká Třebová postavený na spodku vozu M131.1377, zachycený v areálu TD Česká Třebová. Přestavbu provedly na počátku šedesátých let Východočeské chemické závody Semtín (VHCZ) pro potřeby svých vleček. Kabina byla vytvořena spojením dvou kabin autobusu Škoda 706RTO, uvnitř byla vytvořena dvě stanoviště pro oba směry jízdy. Každé čelo vozu bylo osazeno dvěma rámy se zavěšenými proudovými motory RD-45 z letadla MiG 15. Ovládání motorů svisle i vodorovně bylo zajištěno soustavou elektrických servomotorků.
K vlastní palivové nádrži byla do podvozku zamontována přídavná nádrž na letecký petrolej PL-4 o objemu 2000 litrů. Maximální spotřeba motoru RD-45 byla okolo 700 litrů na hodinu provozu. Po krátké době stroj odkoupily od VCHZ tehdejší ČSD, Správa severozápadní dráhy v Praze a byl umístěn do České Třebové, kde pracoval nejen ve stanici Česká Třebová, ale v celém obvodu tamější Traťové distance. V jejím majetku zůstal až do své likvidace koncem devadesátých let. Spodek vozu byl předán DKV k dalšímu využití při rekonstrukcích historických vozidel řady M131.1 (foto Karel Šíma, 3. 1998)
Fotogrammetrický stroj FS 3 (ex 810.272-5) TÚDC Praha (dnešní TÚČD) zachycený v Děčíně
(foto Michal Kozuk 21. 9. 2005).
Stroje k odfukování sněhu a rozehřívání výhybek lidově zvané "tryskáč" se dnes už nepoužívají, a to zejména pro vysoké
provozní náklady a nemožnost sehnat náhradní díly. Vznikly spojením staršího plošinového vozu a trupu včetně proudového
motoru z vyřazených stíhacích letadel MiG 15 sovětské výroby. Jeden z posledních stával léta už jako neprovozní v Tanvaldu (foto Petr Prokeš, srpen 1997).
Samohybný plošinový vůz MPD 1040 inv. č. 661 sovětského původu slouží především pro pokládání kolejových polí
společně s jeřábovým vozem UK. Parametry MPD: hmotnost 39 t, nosnost 45 t, max. rychlost vlastní silou 40 km/h, max. rychlost ve vlaku 80 km/h; rok výroby: 1983. Zajímavé je též ovládání vozidla ze sklopné sedačky variantně na obou bocích (na snímku je patrná šedá skříň řízení a červeně natřený brzdič, před podvozkem zase dva písečníky). Fotografie byla pořízena v žst. Moravany krátce před modernizací v rámci stavby I. koridoru (foto Petr Nohel 1. 11. 2000).
Brzdící vozy slouží k připojení normálněrozchodných vozů na podvalnících k lokomotivě při přepravě po tratích z úzkým
rozchodem 760 mm. Vůz Du 826 je zachycen ve stanici Třemešná ve Slezsku, výchozí pro úzkorozchodnou dráhu do Osoblahy, u podvalníkové jámy (foto Petr Nohel 28. 12. 2000).
|