Předváděcí jízdy Astry v Brně
Do města pod Špilberkem přijela po železnici v pondělí 6. září 1999. Po sundání z vagónu na nádraží Brno - Královo Pole byla odtažena k oživení do vozovny Pisárky, která se jí stala na čtrnáct dní domovem. Dle vyjádření techniků ze Škodovky nepředstavovalo její uzpůsobení na brněnské podmínky závažnější problémy a to zejména proto, že Brno a Ostrava mají jako jediná města v ČR minus pól v troleji o stejném napětí 600 Vss. Dále pak byly do interiéru vozu instalovány brněnské označovače jízdenek a dokonce i brněnské reklamní letáčky. Panem Chudáčkem z oddělení tvorby jízdních řádů DPmB, kterému bych chtěl touto cestou poděkovat za spolupráci, byl sestaven harmonogram mimořádných jízd. Ten byl veřejně k dispozici na informačním středisku dopravního podniku na Benešově ulici č. 22. Podle něj byla první týden od středy 8. září v provozu nasazena prakticky na všechny brněnské tramvajové linky, které většinou střídala tak, že po projetí jednoho nebo dvou "kol" po jedné lince řidič informoval v uzlové
V průběhu celého zkušebního provozu nedošlo, pokud je mi známo, k žádným závažnějším problémům, snad s výjimkou dveří, kvůli kterým měla v pondělí 13.9. vynechat dvě jízdy. Další komplikací bylo snad ještě občasné zhoršení chodových vlastností, které způsobil rozdílný ostravský profil obručí kol, jež proti brněnským zvyklostem počítají s širším žlábkem kolejnice a dle sdělení techniků ze Škodovky proto docházelo v místech se zaneseným žlábkem (např. v místech s větším sklonem díky pískování) k jízdě po okolku. Přesto byl ohlas cestujících víceméně kladný, o zájmu fandů nemluvě. Doufám, že se zde po odjezdu Astry, která se z Brnem rozloučila ráno 20. září, dočkáme v dohledné době pravidelného provozu vozidel této koncepce pohonu. PS: Velmi zajímavé bylo v průběhu předváděcích jízd poslouchat reakce nic netušící veřejnosti, zejména pak názory místních stále se smějících dospívajících dívek, na téma : "K čemu je dobrá nízkopodlažní šalina" (rozuměj tramvaj). Jedna stařenka dokonce po nástupu do bezesporu nejmodernějšího vozidla pro městskou hromadnou dopravu v naší zemi prohlásila k druhé: "Asi zase nějaká historická jízda." Také jsem se tiše pousmál, ale svým způsobem měla pravdu, protože provoz první asynchronní tramvaje po kolejích v městě pod Špilberkem se do historie dopravy v něm zapíše jistě nesmazatelně. | ||||||
Text a neoznačené foto Petr NOHEL | ||||||
| ||||||