Muzeum městské hromadné dopravy v Praze
| vůz pražské koňské tramvaje č.90 z roku 1886 |
Toto muzeum právem označované za nezajímavější v České republice je umístěno do
stylových prostor bývalé vozovny Praha - Střešovice. Její historie se začíná psát 24. říjnem roku 1909, kdy byla otevřena jako šestá pražská vozovna (po vozovnách Centrála Holešovice, Karlín, Košíře, Královská Obora a Vinohrady). Postupem času, modernizací a výstavbou dalších vozoven její význam klesal až se stala nejmenší pražskou vozovnou a její osud se měl naplnit v roce 1992, kdy se rozhodovalo o jejím dalším osudu po zastavení provozu. Ještě předtím, na konci roku 1991, byl objekt střešovické vozovny prohlášen Ministerstvem kultury České republiky kulturní památkou. To byl velký impuls pro DPmP k realizaci myšlenky muzea. Dne 26.8.1992 byl vydán pokyn s názvem "Změna poslání a organizační struktury dopravní provozovny Střešovice". S účinností od 1.9.1992 bylo rozhodnuto o ukončení vypravování tramvajových vozů z této vozovny na pravidelné linky a novým posláním vozovny bylo zřízení muzejního provozu (správa depozitáře, historická linka č. 91 atd.). Bohatý depozitář byl do vzniku muzea ukryt nejdříve ve vozovně na Pankráci a později ve Vokovické vozovně, kam po jeho přesunutí do Střešovic zamířily původní provozní vozy ze Střešovic. Pro veřejnost bylo "Muzeum městské hromadné dopravy v Praze" slavnostně otevřeno 14. května 1993. Budova vozovny resp. muzea má čtyři lodě po pěti kolejích, přičemž v lodích 1 a 2 se nachází expozice a lodě 3 a 4 slouží k opravám a údržbám vystavených a provozovaných vozů a exponátů.
Dnes můžeme v muzeu obdivovat exponáty tramvajových vozů ze všech nejvýznamějších období provozu pražských elektrických drah. Sbírka do dnešních dnů čítá na čtyřicet kolejových vozidel, tři trolejbusy, šest autobusů jeden vůz metra a další speciální vozy a zařízení spojené s provozem městské hromadné dopravy.
| dnes již téměř stolet staré vůzy č. 357 a 275 |
V muzeu najdeme takové unikáty jako je letní vůz č. 90 koňské dráhy z roku 1886, přes první elektrické vozy z přelomu století (el. část F. Křižík, mech. část Ringhoffer), nebo salonní primátorský vůz z roku 1900 až po relativně mladé vozy T1 z 50-tých nebo T3 z 60-tých let (ČKD, Tatra Smíchov). Mimo tramvají zde najdeme i el. nákladní lokomotivu a pojízdnou měnírnu na tramvajovém podvozku z 30. let. Dále dva trolejbusy, které už dnes v Praze v běžném provozu nenajdeme (provoz trolejbusů v Praze byl ukončen v roce 1972) a také autobusy. Už dnes je v expozici umístěn kloubový autobus Ikarus i Karosa z první série dodávek.
Za zmínku stojí i expozice o pražských lanovkách, projektech metra z 30. let a celkový přehled vývoje pražské MHD včetně vývoje uniforem průvodčích, lístků, zastávkových sloupků, ale i upevnění trakčního vedení a profilů kolejnic. Dále je možné shlédnout videoprojekci s tematikou pražské MHD. Nechybí ani prodejní stánek propagačních materiálů.
V neposlední řadě je zajímavé i vstupné na dnešní dobu lidové, pro dospělé činí 20 Kč. Muzeum je otevřeno od května do listopadu o sobotách a nedělích nebo svátcích od 9 do 17 hodin. Nejrychlejší cesta do muzea je metrem na stanici Hradčanská (trasa A) a odtud tramvají č. 1, 8 a 18 dvě zastávky. Do muzea se dá samozřejmě dostat i tramvají historické linky č. 91, která projíždí centrem Prahy. Návštěvu tohoto muzea mohu jen vřele doporučit.
Seznam exponátů k 1.1.2001
ev. číslo |
typ |
rok výroby |
poznámka |
90 |
vůz koňské tramvaje |
1886 |
E |
88 |
el. motorový vůz |
1900 |
E |
109 |
el. motorový vůz |
1901 |
E |
200 |
el. motorový salóní vůz |
1900 |
E |
275 |
el. motorový vůz |
1908 |
E |
297 |
el. motorový vůz |
1909 |
E |
357 |
el. motorový vůz |
1915 |
E |
444 |
el. motorový vůz |
1923 |
E |
500 |
el. motorový otevřený vůz |
1913 |
E |
2222 |
el. motorový vůz |
1930 |
E |
2239 |
el. motorový vůz |
1930 |
E |
2294 |
el. motorový vůz |
1932 |
E |
3063 |
el. motorový vůz "ponorka" |
1942 |
E |
3083 |
el. motorový vůz "mevro" |
1948 |
E |
4053 |
el. motorový vůz nákladní "lora" |
1917 |
E |
4072 |
el. lokomotiva |
1952 |
E |
4217 |
el. motorový vůz služební |
1915 |
E |
5001 |
el. motorový vůz T1 |
1951 |
E |
6002 |
el. motorový vůz T2 |
1955 |
E |
6149 |
el. motorový vůz |
1962 |
E |
526 |
os. vlečný vůz |
1896 |
D |
608 |
os. vlečný vůz "velký vamberák" |
1908 |
E |
624 a 638 |
os. vlečný vůz "malý vamberák" |
1909 |
E |
728 |
os. vlečný vůz "malý vamberák" |
1920 |
D |
999 a 1111 |
os. vlečný vůz "plecháč" |
1926 a 28 |
E |
1219 |
os. vlečný vůz "kolíňák" |
1931 |
E |
1314 |
os. vlečný vůz "krasin" |
1931 |
D |
1523 a 1580 |
os. vlečný vůz "krasin" |
1942 a 46 |
E |
1583 |
os. vlečný vůz přestavba vozu "krasin" |
1964 |
E |
4525 |
nákl. vlečný vůz "uhelka" |
1917 |
E |
4532 |
nákl. vlečný vůz "ochsner" |
1926 |
E |
5001 |
nákl. vlečný vůz plošinový |
1898 |
E |
5007 |
nákl. vlečný vůz "lora" |
1909 |
E |
5034 |
vlečný vůz pojízdná prodejna jízdenek |
1928 |
E |
5101 |
pojízdná měnírna |
1930 |
E |
2504 |
nýtovaná nádrž kropícího vozu |
1922 |
E |
303 |
trolejbus Praga TOT "pračka" |
1936 |
D |
431 |
trolejbus Tatra T 400/III |
1954 |
D |
494 |
trolejbus Škoda Tr8nbsp; |
1959 |
E |
|
autobus Škoda 506 N |
|
D |
|
autobus Škoda RO |
1948 |
D |
4881 |
autobus RTO - Jelzc "erťák" |
1973 |
E |
7135 |
autobus Škoda ŠM 11 "ešemka" |
1981 |
E |
3709 |
autobus Karosa B731 |
1985 |
E |
4382 |
autobus Ikarus 280 |
1988 |
E |
7 |
montážní trolejová věž |
1948 |
E |
1009 |
vůz metra Ečs |
1973 |
D |
D - vozidlo v depozitáři
E - vozidlo vystavené v muzeu |
|