Ostravské trolejbusy rodiny TROLLINO
Vstupem do nového tisíciletí přistoupil Dopravní podnik Ostrava (DPO) k modernizaci svého vozového parku autobusů městské hromadné dopravy. Hlavním dodavatelem autobusů byla, a v řadě dopravních podniků stále je, Karosa Vysoké Mýto. Zástupce DPO však zaujala společnost z polského Bolechowa, Solaris Bus & Coach (původně Neoplan Polska) s nízkopodlažními autobusy řady Solaris Urbino. Tyto autobusy se vyrábějí ve třech délkách karoserie, a sice 10, 12, 15 metrů a v kloubové 18metrové verzi. První autobus značky Urbino se v Ostravě objevil v roce 2000 a v průběhu roku vykonal řadu zkoušek nutných ke schválení provozu na pozemních komunikacích v ČR.
DPO se také stal výhradním dovozcem nízkopodlažních autobusů Solaris Urbino pro Českou republiku. Po dobrých zkušenostech s autobusy Urbino a trakční výzbrojí Cegelec u modernizovaných ostravských tramvají, se zrodila myšlenka spojení těchto dílů v jeden celek - nový trolejbus. Toto řešení je výhodné zejména z hlediska jednotnosti náhradních dílů a není ve střední Evropě neznámé. Jako příklad lze uvést spojení trolejbusů 21Tr s autobusy 21Ab nebo starší projekty 11Tr – ŠM 11 a 17Tr – B 831, které se však nedočkaly většího rozšíření. Společným jednáním zástupců firem DPO, Solaris, Cegelec a ČKD Pragoimex se završila myšlenka unifikované řady moderních nízkopodlažních silničních vozidel pro MHD.
Solaris dodává do Ostravy kompletně vybavenou samonosnou karoserii z nerezových profilů a nerezového plechu. Cegelec vyrábí stejnosměrnou elektrickou výzbroj TV Progress nebo asynchronní TV EuroPulse.
Trolejbusy Trollino nekompletuje pouze DPO s výzbrojí Cegelec, ale také další podniky v zahraniční. Polský PNTKM Trobus Gdynia "vyrobil" v letech 2001 a 2002 Trollino 12T se stejnosměrnou elektrickou výzbrojí Woltan Łódź. Tyto trolejbusy jezdí pouze v pěti kusech, čtyři v Gdyni a jeden v Tychách. Poněkud úspěšnější "výrobce" Trollin je od roku 2001 Ganz-Transelektro Budapest. Trolejbusy kompletuje ve dvou provedeních délky karoserie 12T a 18T s asynchronní trakční výzbrojí. Trolejbusy od Ganzu jezdí v Landskroně (3 ks 12T), Talinnu (10 ks 12T a 5 ks 18T), Rize (2 ks 18T), ale prozatím největší dodávka trolejbusů směřovala do Říma (30 ks 18T). V další části našeho článku se podíváme blíže na jednotlivé typy trolejbusů řady Trollino z Ostravy.
Trollino 12DC a 12AC První "český" trolejbus řady Trollino byl vyroben pro Městský dopravní podnik Opava k výročí 50 let trolejbusové dopravy v Opavě, ale ještě na výstavě Czech Raildays 2002 byl vystaven pod továrním evidenčním číslem X1.
Druhý vyrobený dvanáctimetrový trolejbus je již vybaven moderní asynchronní výzbrojí TV EuroPulse. Trolejbusy s asynchronní výzbrojí jsou označeny řadou Trollino 12AC. Pohon vozu je realizován asynchronním motorem TAM 1009C s kotvou nakrátko o výkonu 175 kW. Pro dobíjení baterie, napájení sítě 24 V, pohon kompresoru a servořízení napájené ze sítě 3 x 400 V / 50 Hz slouží statický měnič řady SMTK. Trolejbus typu Trollino 12AC schválil Drážní úřad 2. dubna 2003.
Ostrava se již může pyšnit celkem pěti novými trolejbusy Trollino 12AC. Druhé české město, v němž můžeme potkat dvanáctimetrová Trollina, je sousední Opava. Stejnosměrnou verzi doplnily další čtyři trolejbusy, tentokráte již s moderním asynchronním pohonem. Kromě zakázek pro Opavu byla v ostravských ulicích k vidění také dvě netradiční Trollina s výrobním označením Y1 a Y2, která byla vyrobena pro polská města Gdynia a Tychy.
Trolejbusy 12AC se prezentovaly na několika předváděcích akcích nejen v ČR. V dubnu roku 2003 bylo první Trollino 12AC ev. č. 3701 převezeno do Českých Budějovic, kde začala předváděcí akce pro tuzemské dopravní podniky. Posléze Trollino zavítalo do Plzně, Teplic, Chomutova a svou pouť zakončilo ve městě perníku, Pardubicích.
Trollino 15AC Kloubové trolejbusy typu 15Tr ze Škody Ostrov, jejichž sériová výroba započala roku 1988, procházejí u většiny provozovatelů modernizací na typ 15TrM. Nejsložitější částí je kloubové spojení, které je současně zdrojem nejrůznějších technických potíží. Možnou náhradou těchto starších trolejbusů a zejména odstranění kloubu představují 100 % nízkopodlažní třínápravové trolejbusy Trollino 15AC s úctyhodnou délkou téměř 15 metrů, přičemž kapacita přepravených cestujících je srovnatelná s kapacitou článkového vozidla. Trollino 15AC je postaveno na karoserii autobusu Urbino II. generace, a oproti menší dvanáctimetrové verzi je opatřeno ručně ovládanou plošinou umožňující jednodušší nájezd invalidního vozíku. Určitou nevýhodou oproti kloubovému provedení je průjezd zatáček o malém poloměru. Kloubová verze Trollina má vnější průměr zatáčení 23,2 metrů, ale třínápravový vůz má tuto hodnotu o 1,8 metru větší, což může činit problémy při vjíždění do úzkých ulic.
V lednu roku 2003 byla do Ostravy dovezena karoserie a následně zabudována elektrická výzbroj s trakčním motorem TAM 1009C. V březnu vykonal trolejbus v ostravských ulicích zkušební provoz bez cestujících s umělou zátěží. Poté následoval zkušební provoz s cestujícími. Celý schvalovací proces byl završen vydáním průkazu způsobilosti 14. května 2003. První prezentace trolejbusu Trollino 15AC byla uskutečněna 15. května 2003 v areálu vozovny trolejbusů. Od výroby první "patnáctky" již uplynul více než rok a DPO vlastní další dva trolejbusy Trollino 15AC, ale již s šestipólovými motory TAM 1050C6.
Nejdelší “nekloubový” trolejbus zaujal řadu dopravních podniků a jistě si najde své místo v trolejbusových provozech nejen v ČR. Jako první projevil zájem na dodávku patnáctimetrových trolejbusů na obnovu svého vozového parku dopravní podnik hlavního města Litvy - Vilnius. Prototyp nejdelšího trolejbusu proto opustil v lednu roku 2004 ostravskou vozovnu trolejbusů na silničním tahači a zamířil na dalekou cestu do Litvy, kde posloužil jako předváděcí vůz ve Vilniusu, Kaunasu a lotyšské Rize. Ve Vilniusu si trolejbus oblíbili a proto se koncem září v ulicích Ostravy objevilo nové červeno-krémové Trollino 15AC s výrobním označením W1. Tento vůz je oproti svým předchůdcům jako první vybaven klimatizační jednotkou Konvekta KL60T, což je důvod jeho poněkud odlišného vzhledu oproti sériovým vozům. O víkendu 2. a 3. října absolvoval zkušební jízdy. V pondělí 4. října byl trolejbus naložen a odeslán do Vilniusu, kde proběhlo slavnostní představení prvního vozu. Celá série pro město Vilnius obsahuje 45 vozů Trollino 15AC, koncem roku 2004 byl předán trolejbus s označením W15.
Trollino 18AC
Nejdelším zástupcem trolejbusů rodiny Trollino jsou kloubové trolejbusy s délkou karoserie 18 metrů. Tyto Trollina kompletoval pouze maďarský Ganz. Další společnost, která nabízí kloubové vozy je DPO. V říjnu byl z Polska dopraven první vůz typu 18AC, ale po krátké době byl opět přepraven na předváděcí akci do Švýcarska.
První vůz 18AC s výrobním označením WTR1 pro švýcarské město Winterthur bude pohánět šestipólový trakční motor TAM 1056C6L o výkonu 250 kW. Jako nouzový pohon je v zadní části trolejbusu, tzv. „věži“ instalován dieselagregát Kirsch o výkonu 100 kW.
Prozatím se předpokládá výroba 10 vozů pro Winterthur a 4 vozů pro La Chaux-de-Fonds. Na letošní rok je plánována výroba kloubového trolejbusu pro DPO, který bude sloužit jako předváděcí vůz, ale samozřejmě bude k vidění také v běžném provozu ostravské MHD.
Výhled do budoucna
DPO bude v budoucnu obnovovat vozový park pravděpodobně pouze "svými" trolejbusy typu Trollino s asynchronní výzbrojí, protože montáž stejnosměrné výzbroje se již neprovádí. Během výroby trolejbusů se dospělo k úpravám, které mají zlepšit celkové vlastnosti vozu. V mechanické části je to například použití nápravy se stejným převodovým poměrem jako u autobusů (6,20), v elektrické zase montáž nových šestipólových asynchronních trakčních motorů. Dle přání a finančních představ zákazníka je trolejbus možno dále vybavit např. poloautomatickou trolejbusovou sběrací soustavou TSS Lekov doplněnou sběracími tyčemi a botkami ESKO, klimatizací, nouzovým pojezdem z baterií nebo spalovacím motorem.
Text a foto Pavel Větříšek | Tabulka byla sestavena: únor/2005
* nedokončené vozidlo TSS - poloautomatická trolejbusová sběrací soustava KL - klimatizační jednotka
* pohotovostní hmotnost typu 12DC je 11 400 kg * Ganz T18 má výšku karoserie 3 450 mm
|
| |