TROLLINO 2007

Novým provozovatelem trolejbusů Solaris Czech je polské město Lublin,
jehož rudé Trollino 12 AC III. se prezentuje během zkušební jízdy v Ostravě.
(11. dubna 2008)
Trollino 12 AC III. výr. č. T1 pro město Tallinn najíždí první kilometry v rámci
zkušební jízdy v Ostravě, jak dokládá bilboard s reklamou na ostravské pivo.
(12. července 2007)
Trollino 18 AC III. výr. č. T8 rovněž pro město Tallinn u zastávky Gymnázium.
(13. února 2007)
Počátkem roku 2007 byla dodávkou dalších 20 kusů Solaris Trollino 12 AC III. pro město Kaunas (poslední dodán 11. května 2007) dokončena zakázka zmiňovaná v minulém článku TROLLINO 2006. Jednalo se o zakázku na dodávku celkem 42 trolejbusů pro toto druhé největší litevské město.
Během realizace zakázky pro Kaunas byly současně prováděny i práce na vývoji nové koncepce patnáctimetrového trolejbusu Solaris Trollino. A tak spatřilo světlo světa ostravské Trollino 15 AC III. ev. č. 3604. Nejvýraznější odlišností oproti předešlým třínápravovým patnáctkám je umístění trakčního motoru, který se přestěhoval z motorové věže (tato byla zcela zrušena) do motorové schrány před hnací nápravu. Vozidlo tak díky „čistěji“ řešenému interiéru získalo nejen několik míst k sezení navíc, ale současně s odstraněním třídílných kardanových hřídelí se značně snížily nároky na obsluhu a zvýšila se i spolehlivost vozidla. Trakční kontejner, statický měnič i přístrojová skříň jsou z důvodu absence motorové věže umístěny na střeše vozidla. Kardanová hřídel je řešena jako jednodílná s použitím kompozitních materiálů (bez nutnosti použití izolační spojky). Nově bylo také řešeno topení řidiče i cestujících. Pro zvýšení spolehlivosti topidel byla výrobcem MEP Postřelmov oddělena výkonová topná část od regulace (ta byla umístěna do střešních podhledů) a celý systém topení je řízen pomocí digitální jednotky MTR-1 (měření a regulace topení), kterou pro vozidla vyvinula firma MESIT Uherské Hradiště.
Dále byly v červnu 2007 expedovány další dvě "dvanáctky", tentokrát pro italské San Remo. Realizace projektu těchto dvou kusů Solaris Trollino 12 AC III. byla Solarisem plánována nejprve ve spolupráci s maďarskou firmou GANZ, ale později byly tyto práce zadány Dopravnímu podniku Ostrava. Předání vozidel předcházela v Ostravě prováděná homologace vozidel pro italský trh za účasti zástupců ministerstva dopravy z Říma.
Během prázdninových měsíců byla dokončena montáž sedmi kusů Solaris Trollino 12 AC III. pro Tallinn. I tyto trolejbusy nemají motorovou věž. Veškerá výzbroj je umístěna na střeše vozidla a trakční motor je umístěn v motorové schráně před hnací nápravou (pod sedadly). Zvláštností těchto trolejbusů jsou speciální úpravy vytápění prostorů mechaniky a elektroniky dveří a vytápění řídící elektroniky poloautomatických sběračů firmy LEKOV.
Přírůstkem pro ostravský dopravní podnik jsou dva trolejbusy Solaris Trollino 12 AC III. ev. č. 3711 a 3712. Jejich provedení je shodné s "dvanáctkami" ev. č. 3708 a 3710 dokončenými v roce 2006. Dvě karoserie určené pro výrobu trolejbusů Solaris Trollino 12 AC III. nakonec nerealizované zakázky pro Sofii byly použity pro výrobu jednoho trolejbusu Trollino 12 AC III. pro Opavu a jednoho Trollino 12 AC III. pro Gdyniu (dodáno v listopadu a prosinci 2007).
Koncem roku 2007 probíhaly přípravy na realizaci zakázky Solaris Trollino 18 AC III. pro město Tallinn. Jedná se o dodávku sedmi vozidel. Tyto kloubové osmnáctimetrové trolejbusy jsou svým provedením podobné "dvanáctkám" z předešlé dodávky (výzbroj na střeše, motor před nápravou, arktické provedení prostoru dveří a elektroniky sběračů). První dvě karoserie byly dodány ještě v prosinci a od února jsou již k dispozici svému provozovateli. Třetí se právě dokončuje (březen 2008) a připravuje k oživování a kusovým zkouškám. Všech sedm má být dodáno do konce června 2008. Rozpracován je i další trolejbus Solaris Trollino 12 AC III. pro město Gdynia. Nově bylo pozměněno barevné provedení karoserie a byl instalován audiovizuální systém monitorující chování vandalů jak v interiéru, tak i mimo vozidlo (celkem 4 kamery).
Rodina provozovatelů trolejbusů montovaných v Ostravě se rozroste o dalšího zákazníka. Bude jím polské město Lublin. V průběhu března pro něj byla dokončena montáž prvního vozu Solaris Trollino 12 AC III. v provedení bez motorové věže s trakční výzbrojí na střeše vozidla.

Text a foto Pavel Vojáček a Jaromír Štěpán





Tabulka byla sestavena: leden / 2008

Výr. č.
Typ
Město Ev. číslo Trakční motor Výkon
Poznámky

1
12 DC CZ / Opava X1 / 84 DK 210 A3P/21 110 kW
2
12 AC CZ / Ostrava 3701 TAM 1009C 175 kW
3
15 AC CZ / Ostrava 3601 TAM 1009C 175 kW
4
12 AC CZ / Ostrava 3702 TAM 1009C 175 kW
5
12 AC PL / Gdynia Y1 / 3040 TAM 1009C 175 kW
6
12 AC CZ / Ostrava 3703 TAM 1009C 175 kW
7
12 AC CZ / Opava X2 / 85 TAM 1009C 175 kW
8
12 AC CZ / Opava X3 / 86 TAM 1009C 175 kW
9
12 AC CZ / Ostrava 3704 TAM 1050C6 175 kW TSS
10
15 AC CZ / Ostrava 3602 TAM 1050C6 175 kW TSS
11
12 AC PL / Tychy Y2 / 005 TAM 1009C 175 kW
12
15 AC CZ / Ostrava 3603 TAM 1050C6 175 kW
13
12 AC CZ / Ostrava 3705 TAM 1051C6 200 kW
14
12 AC CZ / Opava X4 / 87 TAM 1050C6 175 kW Trav-l-cool
15
12 AC CZ / Opava X5 / 88 TAM 1050C6 175 kW Trav-l-cool
16
15 AC LI / Vilnius W1 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
17
12 AC PL / Gdynia Y3 / 3003 TAM 1050C6 175 kW
18
18 AC CH / Winterthur WTR 1 / 171 TAM 1056C6L 250 kW SM, KL, TSS
19
15 AC LI / Vilnius W2 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
20
15 AC LI / Vilnius W3 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
21
15 AC LI / Vilnius W4 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
22
15 AC LI / Vilnius W5 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
23
15 AC LI / Vilnius W6 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
24
15 AC LI / Vilnius W7 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
25
15 AC LI / Vilnius W8 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
26
15 AC LI / Vilnius W9 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
27
15 AC LI / Vilnius W10 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
28
15 AC LI / Vilnius W11 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
29
15 AC LI / Vilnius W12 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
30
15 AC LI / Vilnius W13 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
31
18 AC CH / La Chaux-de-Fonds L1 2 x TAM 1050C6L 2 x 175 kW KL, TSS
32
15 AC LI / Vilnius W14 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
33
15 AC LI / Vilnius W15 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
34
12 AC CH / La Chaux-de-Fonds L2 TAM 1050C6L 175 kW bateriový pojezd
35
12 AC CZ / Ostrava 3706 TAM 1050C6 175 kW Trav-I-Cool
36
12 AC CZ / Ostrava 3707 TAM 1050C6 175 kW Trav-I-Cool
37
15 AC LI / Vilnius W16 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
38
15 AC LI / Vilnius W17 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
39
15 AC LI / Vilnius W18 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
40
15 AC LI / Vilnius W19 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
41
15 AC LI / Vilnius W20 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
42
15 AC LI / Vilnius W21 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
43
15 AC LI / Vilnius W22 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
44
15 AC LI / Vilnius W23 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
45
15 AC LI / Vilnius W24 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
46
15 AC LI / Vilnius W25 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
47
12 AC CH / La Chaux-de-Fonds L3 / 132 TAM 1050C6L 175 kW bateriový pojezd
48
15 AC LI / Vilnius W26 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
49
15 AC LI / Vilnius W27 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
50
15 AC LI / Vilnius W28 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
51
15 AC LI / Vilnius W29 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
52
15 AC LI / Vilnius W30 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
53
12 AC CH / La Chaux-de-Fonds L4 / 133 TAM 1050C6L 175 kW bateriový pojezd
54
12 AC PL / Tychy Y4 TAM 1050C6 175 kW
55
18 AC CH / Winterthur WTR2 / 172 TAM 1050C6L 250 kW SM, KL, TSS
56
18 AC CH / Winterthur WTR3 / 173 TAM 1050C6L 250 kW SM, KL, TSS
57
12 AC III CZ / Ostrava 3708 TAM 1050C6 175 kW Trav-I-Cool, bez věže
58
18 AC CH / Winterthur WTR4 / 174 TAM 1050C6L 250 kW SM, KL, TSS
59
18 AC CH / La Chaux-de-Fonds L5 / 142 2xTAM 1050C6L 2x175 kW bateriový pojezd
60
18 AC CH / Winterthur WTR5 / 175 TAM 1050C6L 250 kW SM, KL, TSS
61
12 AC PL / Gdynia Y5 TAM 1050C6 175 kW
62
12 AC PL / Gdynia Y6 TAM 1050C6 175 kW
63
18 AC CH / Winterthur WTR6 / 176 TAM 1050C6L 250 kW SM, KL, TSS
64
18 AC CH / Winterthur WTR7 / 177 TAM 1050C6L 250 kW SM, KL, TSS
65
18 AC CH / La Chaux-de-Fonds L6 / 143 2xTAM 1050C6L 2x175 kW bateriový pojezd
66
18 AC III CZ / Ostrava 3801 TAM 1050C6L 250 kW SM, TSS, Trav-I-Cool
67
18 AC CH / La Chaux-de-Fonds L7 / 144 2xTAM 1050C6L 2x175 kW bateriový pojezd
68
12 AC CZ / Opava X6 / 89 TAM 1050C6 175 kW Trav-I-Cool
69
18 AC CH / Winterthur WTR8 / 178 TAM 1050C6L 250 kW SM, KL, TSS
70
18 AC CH / Winterthur WTR9 / 179 TAM 1050C6L 250 kW SM, KL, TSS
71
18 AC CH / Winterthur WTR10 / 180 TAM 1050C6L 250 kW SM, KL, TSS
72
12 AC PL / Gdynia Y7 TAM 1050C6 175 kW
73
15 AC LI / Vilnius W31 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
74
15 AC LI / Vilnius W32 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
75
15 AC LI / Vilnius W33 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
76
15 AC LI / Vilnius W34 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
77
15 AC LI / Vilnius W37 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
78
15 AC LI / Vilnius W38 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
79
15 AC LI / Vilnius W39 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
80
15 AC LI / Vilnius W40 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
81
15 AC LI / Vilnius W41 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
82
15 AC LI / Vilnius W42 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
83
15 AC LI / Vilnius W43 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
84
15 AC LI / Vilnius W44 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
85
15 AC LI / Vilnius W45 TAM 1050C6 175 kW KL, TSS
88
12 AC PL / Gdynia Y8 TAM 1050C6 175 kW
89
12 AC PL / Gdynia Y9 TAM 1050C6 175 kW
90
12 AC PL / Gdynia Y10 TAM 1050C6 175 kW
91
12 AC PL / Gdynia Y11 TAM 1050C6 175 kW
92
12 AC PL / Gdynia Y12 TAM 1050C6 175 kW
93
12 AC PL / Gdynia Y13 TAM 1050C6 175 kW
94
12 AC PL / Gdynia Y14 TAM 1050C6 175 kW
95
12 AC PL / Gdynia Y15 TAM 1050C6 175 kW
96
12 AC CZ / Ostrava 3709 TAM 1050C6 175 kW Trav-I-Cool
97
12 AC III CZ / Ostrava 3710 TAM 1050C6 175 kW bez věže, Trav-I-Cool
98
12 AC CZ / Opava X7 / 90 TAM 1050C6 175 kW Trav-I-Cool
99
12 AC III CZ / Opava X8 / 91 TAM 1050C6 175 kW SM, TSS, KL řidiče
100
12 AC III CZ / Opava X9 / 91 TAM 1050C6 175 kW SM, TSS, KL řidiče
101
12 AC III CZ / Chomutov CH1 / 101 TAM 1050C6 175 kW TSS, KL řidiče
102
12 AC III CZ / Chomutov CH2 / 102 TAM 1050C6 175 kW TSS, KL řidiče
103
12 AC III CZ / Opava X10 / 93 TAM 1050C6 175 kW SM, TSS, KL řidiče
104
12 AC III CZ / Opava X11 / 94 TAM 1050C6 175 kW SM, TSS, KL řidiče
105
12 AC IT / San Remo SR1 TAM 1050C6 175 kW SM, TSS, KL
106
12 AC IT / San Remo SR2 TAM 1050C6 175 kW SM, TSS, KL
107
12 AC III PL / Gdynia Y17 TAM 1050C6 175 kW
108
12 AC III CZ / Opava X16 TAM 1050C6 175 kW
109
12 AC III CZ / Chomutov CH3 / 103 TAM 1050C6 175 kW TSS, KL řidiče
110
12 AC III CZ / Chomutov CH4 / 104 TAM 1050C6 175 kW TSS, KL řidiče
111
12 AC III CZ / Chomutov CH5 / 105 TAM 1050C6 175 kW TSS, KL řidiče
112
12 AC III LI / Kaunas K1 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
113
12 AC PL / Gdynia Y16 TAM 1050C6 175 kW
114
12 AC III LI / Kaunas K2 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
115
12 AC III LI / Kaunas K3 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
116
12 AC III LI / Kaunas K4 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
117
12 AC III LI / Kaunas K5 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
118
12 AC III LI / Kaunas K6 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
119
12 AC III LI / Kaunas K7 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
120
12 AC III CZ / Opava X12 / 95 TAM 1050C6 175 kW SM, TSS, KL řidiče
121
12 AC III CZ / Opava X13 / 96 TAM 1050C6 175 kW SM, TSS, KL řidiče
122
12 AC III LI / Kaunas K8 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
123
12 AC III LI / Kaunas K9 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
124
12 AC III LI / Kaunas K10 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
125
12 AC III LI / Kaunas K11 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
126
12 AC III LI / Kaunas K12 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
127
15 AC III CZ / Ostrava 3604 TAM 1050C6LO 175 kW bez věže, Trav-I-Cool
128
12 AC III LI / Kaunas K13 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
129
12 AC III LI / Kaunas K14 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
130
12 AC III LI / Kaunas K15 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
131
12 AC III LI / Kaunas K16 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
132
12 AC III LI / Kaunas K17 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
133
12 AC III LI / Kaunas K18 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
134
12 AC III CZ / Opava X14 / 97 TAM 1050C6 175 kW SM, TSS, KL řidiče
135
12 AC III CZ / Opava X15 / 98 TAM 1050C6 175 kW SM, TSS, KL řidiče
136
12 AC III LI / Kaunas K19 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
137
12 AC III LI / Kaunas K20 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
138
12 AC III LI / Kaunas K21 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
139
12 AC III LI / Kaunas K22 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
140
12 AC III LI / Kaunas K23 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
141
12 AC III LI / Kaunas K24 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
142
12 AC III LI / Kaunas K25 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
143
12 AC III LI / Kaunas K26 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
144
12 AC III LI / Kaunas K27 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
145
12 AC III LI / Kaunas K28 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
146
12 AC III LI / Kaunas K29 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
147
12 AC III LI / Kaunas K30 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
148
12 AC III LI / Kaunas K31 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
149
12 AC III LI / Kaunas K32 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
150
12 AC III LI / Kaunas K33 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
151
12 AC III LI / Kaunas K34 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
152
12 AC III LI / Kaunas K35 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
153
12 AC III LI / Kaunas K36 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
154
12 AC III LI / Kaunas K37 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
155
12 AC III LI / Kaunas K38 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
156
12 AC III LI / Kaunas K39 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
157
12 AC III LI / Kaunas K40 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
158
12 AC III LI / Kaunas K41 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
159
12 AC III LI / Kaunas K42 TAM 1050C6 175 kW KL řidiče
160
12 AC III EST / Tallinn T1 TAM 1050 C6LO 175 kW bez věže, TSS
161
12 AC III EST / Tallinn T2 TAM 1050 C6LO 175 kW bez věže, TSS
162
12 AC III EST / Tallinn T3 TAM 1050 C6LO 175 kW bez věže, TSS
163
12 AC III EST / Tallinn T4 TAM 1050 C6LO 175 kW bez věže, TSS
164
12 AC III EST / Tallinn T5 TAM 1050 C6LO 175 kW bez věže, TSS
165
12 AC III CZ / Ostrava 3711 TAM 1050 C6LO 175 kW bez věže
166
12 AC III CZ / Ostrava 3712 TAM 1050 C6LO 175 kW bez věže
167
12 AC III EST / Tallinn T6 TAM 1050 C6LO 175 kW bez věže, TSS
168
12 AC III EST / Tallinn T7 TAM 1050 C6LO 175 kW bez věže, TSS
169
18 AC III EST / Tallinn T8 TAM 1050 C6LO 250 kW bez věže, TSS
170
18 AC III EST / Tallinn T9 TAM 1050 C6LO 250 kW bez věže, TSS
171
18 AC III EST / Tallinn T10 TAM 1050 C6LO 250 kW bez věže, TSS
172
12 AC III PL / Gdynia Y18 TAM 1050 C6O 175 kW

TSS - poloautomatická trolejbusová sběrací soustava
KL - klimatizační jednotka
SM - dieselagregát Kirsch


Technické údaje Trollino 12DC, 12AC Trollino 15AC Trollino 18AC

Délka / Šířka / Výška karoserie 12 000 / 2 550 / 2 850 mm 14 590 / 2 550 / 2 850 mm 18 000 / 2 550 / 3 500 mm
Výška se staženými sběrači 3 410 mm 3 410 mm 3 410 mm
Výška podlahy 360 mm 360 mm 360 mm
Vnitřní světlá výška 2 370 mm 2 370 mm 2 370 mm
Rozvor 5 900 mm 6 800 / 1 690 mm 5 130 / 6 770 mm
Převis přední / zadní 2 700 / 3 400 mm 2 700 / 3 400 mm 2 700 / 3 400 mm
Nájezdové úhly přední i zadní 7 / 7 ° 7 / 7 ° 7 / 7 °
Maximální rychlost 70 km/h 70 km/h 70 km/h
Pohotovostní / celková hmotnost 11 340 * / 18 000 kg 13 800 / 25 000 kg 18 900 / 28 000 kg
Dovolené zatížení náprav 75 / 115 kN 80 / 115 / 60 kN 72 / 100 / 120 kN
Počet míst k sezení / stání 28 + 1 / 68 36 + 1 / 124 49 + 1 / 183

* pohotovostní hmotnost typu 12DC je 11 400 kg
* Ganz T18 má výšku karoserie 3 450 mm

  • Prameny:
      [1] propagační materiály Solaris Czech


© SPŽ