Řada 534.03

Konstrukce stroje řady 534.03 vychází z předválečné řady 534.0. To byly do roku 1945 největší nákladní lokomotivy vyrobené u nás pro ČSD. V provozu se velmi osvědčily a díky své poměrně nízké hmotnosti na nápravu (14 t) a nízké spotřebě paliva byly velmi rozšířené. Proto hned po osvobození v roce 1945, když bylo nutno doplnit lokomotivní park ČSD, byla navržena výroba právě lokomotivy řady 534.0. Lokomotivky Škoda i ČKD byly krátce před koncem války zničeny bombardováním a vývoj nového typu nákladní lokomotivy by si vyžádal mnoho času. Proto se rozhodlo, že se využije konstrukce pojezdu válečných lokomotiv 534.13 a na ni se zkonstruuje nový kotel. A tak již 22.12.1945 stála ve Škodě v Plzni lokomotiva 534.301 s výrobním číslem 1626. ČSD lokomotivu převzaly 26.1.1946 a zaplatily za ni bez tendru 1 586 635 korun. V průběhu let 1946-47 ČSD převzaly v několika sérií celkem 228 lokomotiv. Výroba byla rozdělena mezi Škodovku (ŠZ) i ČKD viz. tabulka.


Inv. č.rok výrobyvýrobce
3011945ŠZ
302-3401946ŠZ
341-3531946ČKD
354-3801947ČKD
381-4201947ŠZ
421-4381947ČKD
439-4781947ŠZ
479-5281947ČKD

U prvních 22 lokomotiv byly třínápravové svařované tendry řady 818.0 (301-322), pak se dodávaly čtyřnápravové tendry řady 935.1 a poslední série měly tendry řady 935.0 s kluznými ložisky. Lokomotivy řady 534.03 byly u nás po roce 1945 jakýmsi přechodovým typem lokomotiv, i když stavěným podle předválečných evropských konstrukčních zásad. Vhodnějším kotlem se u nich dosáhlo většího indikovaného výkonu 1800 koní. Po válce byly tyto stroje nasazeny na hlavních tratích, z kterých je vytlačily až stroje řady 556.0. Po té byly až do ukončení parního provozu k vidění na vedlejších tratích. Dodnes se dochovaly stroje čísel 534.0301, 534.0323 (ŠZ) a 534.0432 (ČKD), posledně dva jmenované stroje jsou v provozuschopném stavu.



Technické údaje lokomotivy 534.03
pojezd1'E
průměr hnacího dvojkolí1 308 mm
max. rychlost60 km/h
Indikovaný výkon1 104 kW
služební/adhezní hmotnost82,7/72,1 t
válce počet/průměr2/580 mm
zdvih pístů630 mm
výhřevná plocha kotle206,2 m2
plocha roštu4,10 m2
tlak páry16 bar



534.0432 mezi Hojsovou Stráží a Špičákem (foto Pavel Kuzebauch 28.8.1999)

 
© SPŽ