Konstrukce stroje řady 534.03 vychází z předválečné řady 534.0.
To byly do roku 1945 největší nákladní lokomotivy vyrobené u nás pro
ČSD. V provozu se velmi osvědčily a díky své poměrně nízké hmotnosti na
nápravu (14 t) a nízké spotřebě paliva byly velmi rozšířené. Proto hned
po osvobození v roce 1945, když bylo nutno doplnit lokomotivní park ČSD,
byla navržena výroba právě lokomotivy řady 534.0. Lokomotivky Škoda i
ČKD byly krátce před koncem války zničeny bombardováním a vývoj nového
typu nákladní lokomotivy by si vyžádal mnoho času. Proto se rozhodlo,
že se využije konstrukce pojezdu válečných lokomotiv 534.13 a na ni se
zkonstruuje nový kotel. A tak již 22.12.1945 stála ve Škodě v Plzni
lokomotiva 534.301 s výrobním číslem 1626. ČSD lokomotivu převzaly 26.1.1946
a zaplatily za ni bez tendru 1 586 635 korun. V průběhu let 1946-47 ČSD
převzaly v několika sérií celkem 228 lokomotiv. Výroba byla rozdělena
mezi Škodovku (ŠZ) i ČKD viz. tabulka. |
Inv. č. | rok výroby | výrobce |
301 | 1945 | ŠZ |
302-340 | 1946 | ŠZ |
341-353 | 1946 | ČKD |
354-380 | 1947 | ČKD |
381-420 | 1947 | ŠZ |
421-438 | 1947 | ČKD |
439-478 | 1947 | ŠZ |
479-528 | 1947 | ČKD |
|
U prvních 22 lokomotiv byly třínápravové svařované tendry řady 818.0
(301-322), pak se dodávaly čtyřnápravové tendry řady 935.1 a poslední
série měly tendry řady 935.0 s kluznými ložisky. Lokomotivy řady 534.03
byly u nás po roce 1945 jakýmsi přechodovým typem lokomotiv, i když
stavěným podle předválečných evropských konstrukčních zásad.
Vhodnějším kotlem se u nich dosáhlo většího indikovaného výkonu 1800
koní. Po válce byly tyto stroje nasazeny na hlavních tratích, z kterých
je vytlačily až stroje řady 556.0. Po té byly až do ukončení parního
provozu k vidění na vedlejších tratích.
Dodnes se dochovaly stroje čísel 534.0301, 534.0323 (ŠZ) a 534.0432 (ČKD),
posledně dva jmenované stroje jsou v provozuschopném stavu. |
|
Technické údaje lokomotivy 534.03
pojezd | 1'E |
průměr hnacího dvojkolí | 1 308 mm |
max. rychlost | 60 km/h |
Indikovaný výkon | 1 104 kW |
služební/adhezní hmotnost | 82,7/72,1 t |
válce počet/průměr | 2/580 mm |
zdvih pístů | 630 mm |
výhřevná plocha kotle | 206,2 m2 |
plocha roštu | 4,10 m2 |
tlak páry | 16 bar |
|
|
534.0432 mezi Hojsovou Stráží a Špičákem (foto Pavel Kuzebauch 28.8.1999)
|