Lokomotivy řady 714
Z důvodu značné nespolehlivosti a velké spotřeby lokomotiv 735 (T466.0) přikročily ČD k
jejich rekonstrukci. Byla zvolena koncepce dvoumotorové lokomotivy s elektrickým smíšeným
přenosem. Do jedné lokomotivy byly vlastně zabudovány dvě tehdy vyráběné lokomotivy řady
704 (ČKD), doplněné o elektordynamickou brzdu a další příslušensví. První dva prototypy byly
vestavěny do původních karoserií lokomotiv 735. Od čísla 3 byl zvolen jiný postup:
Z původní lokomotivy jsou použity pouze podvozky a hlavní rám. Kroserie je řešena jako
novostavba. Je použita tzv. tropická střecha s dvojitým stropem.
Lokomotiva je vybavena dvěma motory LIAZ M 1.2 C o výkonu 2x 300 kW. Každý motor pohání svůj
trojfázový generátor a ten následně po usměrnění napájí svůj hnací podvozek. Při jízdě na jeden
motor má tedy lokomotiva uspořádání dvojkolí 2´Bo´. Jeden trakční generátor obstarává buzení
elektrodynamické brzdy. Brzdí vždy oba podvozky. Lokomotiva je vybavena zásuvkou pro napájení
přípojných vozů Baafx.
Lokomotivy se dodávají v provedení hmotnosti na nápravu 16t nebo s hmotností 15t (serie 200).
Lokomotivy jsou osazeny elektronickými brzdiči BP-E a BS-E a elektronickým rychloměrem.
Odpadá tak klasický proužek a vyhodnocování se děje pomocí PC. Rovněž diagnostický systém
je na elektronické bázy.
V provozu se projevuje značná poruchovost a nespolehlivost motorů LIAZ a jsou problémy s
elektronickým ovládáním. Např. lokomotivy 201 - 203 mají již třetí sadu motorů.
Technické údaje:
Uspořádání dvojkolí | Bo´Bo´ |
Obrys lokomotivy | Statický |
Max. rychlost | 80 km/h |
Max. tažná síla (Bo´Bo´) | 190 kN |
Max. tažná síla (Bo´2´) | 95 kN |
Výkon EDB | 1020 kW |
Naftový motor jmenovitý výkon | 300 kW |
otáčky | 600 - 1200 min-1 |
|