![]() ![]() |
||||||||
![]() 44. MEZINÁRODNÍ STROJÍRENSKÝ VELETRH - BVV Brno16. až 20. září 2002 - technické novinky železniční a městské hromadné dopravy
Jako každoročně, i letos se na brněnském výstavišti v období od 16. do 20. září uskutečnil Mezinárodní strojírenský
veletrh, tentokrát již jeho 44. ročník. Mezi různými obory zde má své důležité místo i drážní doprava, ať se jedná o
kolejová vozidla nebo infrastrukturu. Nejinak tomu bylo i v tomto roce, kdy se firmy, mající ve svém programu výrobu,
opravy a rekonstrukce drážních vozidel a zařízení prezentovaly v jednotlivých pavilonech a na volné ploše u pavilonu A,
kde se každoročně představují kolejová vozidla.
Také letos představil nejvíce exponátů nymburský ČMKS holding, sdružující v sobě několik samostatných výrobců
Lokomotivu 797.701-0 pro podnik Elektrizace železnic Praha vyrobil další člen ČMKS - Jihlavská lokomotivní
společnost. Tento stroj vznikl rekonstrukcí lokomotivní řady 702 s dosazením nové kabiny a kapot. Jedná se
o první lokomotivu řady 797, na kterou byl dosazen spalovací motor Caterpillar (typ 3306, nastavený na výkon
186,5 kW). Přenos výkonu je elektrický střídavě - stejnosměrný (trakční alternátor Siemens, s.r.o Drásov
1FC2 284-04, trakční motor TE 015 ČKD Praha). Regulaci výkonu zajišťuje elektronický regulátor RV05 od
společnosti NES Nová Dubnica. Lokomotiva byla navíc vybavena radiostanicí TRS, mikrovlnou troubou a lednicí.
Druhým vozidlem z produkce JLS Jihlava byl rekonstruovaný montážní vozík MUV 73.001 pro DP Metro Praha, vzniklý
rekonstrukcí MUV 72 M. Na vozidle byl použit spalovací motor Deutz BF6M 1013C o výkonu 151 kW ve spojení
s trakčním alternátorem Siemens. Drásov 1FC2 284-04. Vozík bude sloužit spolu s rekonstruovanými
lokomotivami řady 797.8 pro potřeby údržby a oprav pražského metra.
Další novinkou na veletrhu byl řídící vůz 912.001 z produkce firmy Pars nova Šumperk. Jedná se o částečně
Již podruhé se na brněnském výstavišti představila také elektrická patrová jednotka ČD řady 471 z ČKD Vagonka Ostrava.
Tentokrát bylo možné vidět nově vyrobenou jednotku ve složení 471.009 + 971.009, opět určenou pro DKV Praha.
Jediným vystaveným osobním vozem byl vůz Apeer 61 56 29-70.017-7 ZSSK z RD Košice, který vznikl rekonstrukcí, provedenou
v ŽOS Vrútky. Uspořádání interiéru je velkoprostorové s částečným vytvořením oddílů oddělením jednotlivých sedadel
v uspořádání 2+2 tmavě tónovanými skly. V představcích jsou umístěny standardní hygienické buňky, na koncích oddílu
je odkládací prostor pro rozměrnější zavazadla a přepravu lyží.
Na výstavišti byly zastoupeni také výrobci a opravci nákladních vozů. Tři rekonstrukce nákladních vozů představila
Dalším vozem, rekonstruovaným u stejné firmy, byl čtyřnápravový Fals, vyrobený ve vagónce v bulharském Burgasu
v 80. letech minulého století. Vůz je vybaven podvozky Y 25 Cs, hmotnost prázdného vozu je 23 t a nosnost 55 t.
Posledním vystaveným vozem byl rekonstruovaný čtyřnápravový vůz Eas, po rekonstrukci přeznačený na Eaos. Také tento
vůz má podvozky typu Y 25 Cs, hmotnost vozu je 20 t a nosnost má 60 t.
Jediný zastoupený výrobce z České republiky byl podnik LOSTR Louny, který předvedl plošinový vůz s odnímatelnými
klanicemi typu Rns.
Oproti jiným ročníkům zde byla minimálně zastoupena vozidla pro MHD. Jediným vystavovaným exponátem z této oblasti byl
skelet nízkopodlažního středního dílu pro tramvaje typu KT8D5, vyrobený v Pars nova Šumperk. Pouze modelem pak
byla prezentována nízkopodlažní tramvaj Trio, vyráběná ve spolupráci Dopravního podniku Ostrava a firmy INEKON - DPO
INEKON.
V pavilonu Z se prezentovaly firmy Siemens a Alstom, který měl společnou expozici s pobočkou Cegelec. Kromě firmy
Cegelec, která se prezentovala trakčním měničem Europulse, určeným pro tramvaje s asynchronním pohonem, se se ostatní
firmy prezentovaly jen modely lokomotiv a vozů nebo fotografiemi. V dalších pavilonech vystavovaly ještě firmy, zaměřené
na sdělovací a zabezpečovací techniku (AŽD Praha, AK signal Brno, Starmon Choceň) a tramvajovou brzdu předvedl tradiční
výrobce brzdových zařízení kolejových vozidel Dako Třemošnice. Své výrobky z oboru pevných trakčních zařízení
prezentovala také firma Elektrizace železnic Praha.
Letošní ročník veletrhu nebyl příliš bohatý na počet vystavovaných vozidel, přesto byly k vidění zajímavé výrobky.
Příští rok proběhne při 45. mezinárodním strojírenském veletrhu zároveň výstava Transport a logistika (koná se jednou
za dva roky), kde by mělo být k vidění více novinek z oboru kolejové dopravy.
|
||||||||
Text Daniel Brabenec, spolupráce Jiří Konečný |
||||||||
|
||||||||
[1] Materiály a internetová prezentace společnosti BVV a.s.
[2] Prospekty a informace jednotlivých vystavovatelů
[3] Veletržní noviny
|
||||||||
![]() |