![]() ![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||
![]() ![]()
Jednotka měla uspořádání (1B)'2'+2'2'+2'(B1)'. A právě toto řešení činilo v provozu největší potíže. Hnací 3-osý podvozek typu "Rónai" totiž neměl otočné čepy, ale postranní vodící kluznice. V praxi byly jednotky velice náchylné k vykolejování. Přesto, že podvozky byly mnohokráte upravovány, včetně rekonstrukce na otočný čep, nebyl provoz uspokojivý. To byl zřejmě hlavní důvod, proč byly všechny jednotky M 295.0,2 a motorové vozy M 275.1 k 22.5/66 vyřazeny.
Oba hnací vozy jednotky byly vybaveny 12-ti válcovým, vodou chlazeným motorem Ganz-Jendrassik. Dával výkon 450 koní. Přenos výkonu byl mechanický pomocí 5-stupňové převodovky. Její ovládání bylo pneumatické. Vložený vůz měl restaurační oddíl. První série měla interiér v oddílovém uspořádání, druhá série pak ve velkoprostorovém. Protože jednotky kapacitně nestačily a bylo nutno je zdvojovat, byla druhá série (7-10) dodána jako 4-dílná a k ostatním přikoupily ČSD další vložené vozy. Pro malý instalovaný výkon se toto uspořádání neosvědčilo a vložené vozy byly využívány jinak. Jsou známé z fotografií ze zkoušek T 698.0 na trati č.260. Jedna jednotka však byla provozována ve 4-dílném provedení, ČSD ji převzaly do svého vozového parku v roce 1955. Nesla označení M 495.1 a sloužila pro přepravu vládních činitelů. Jednotka však nebyla dostatečně využívána a byla po většinu své existence odstavena v depu, takže se brzdy stala zdrojem náhradních dílů pro ostatní jednotky řady M 495.0. Stejné jednoty zakoupily i DR. (ř. VT 12.14) Lišily se jen jiným napětím v řídícíh obvodech a restaurační oddíl byl upraven v motorovém voze. Po nehodě našich M 495.002+M 495.010 na DR (1963), při níž byla jedna jednotka zničena, poskytly DR ČSD jako náhradu svojí jednotku. Ta dostala označení M 295.2. Protože provoz jednotek M 295.0 byl neuspokojivý, objednaly ČSD v továrně Ganz pozměněnou variantu. Hlavním požadavkem bylo odstranit tolik problematický 3-osý podvozek. Byly dodány 4-dílné motorové jednotky označené původně M 498.0. Uspořádání B'2'+2'2'+2'2'+2'B´. Výkon byl zvýšen na 2 x 600 koní. Přenos výkonu zůstal mechanický. Jednotky měly oddílové uspořádání, 1. vložený vůz byl s oddíly 1. třídy a 2. s restauračním oddílem. Motorové vozy měly 2. třídu.
Obě řady byly nasazovány jak ve vnitrostátní, tak v mezinárodní dopravě. Známé je jejich působení na MEx Vindobona. Jednotky M 495.0 byly postupně nasazeny na rychlíky "Slovenská Strela", "Ostravan" a rychlík "Mír-Frieden" mezi Prahou a Berlínem spolu se staršími vozy řady M 297.0. Od zavedení GVD 60/61 (29.5.1960) byly jednotky M 495.0 nasazeny na rychlík "Vindobona" a společně s jednotkami typu Köln na "Hungarii", tento jízdní řád byl také poslední, kdy byly jednotky M 495.0 zařazeny na rychlíky "Slovenská Strela" a "Ostravan". Od jízdního řádu 61/62 byla jedna souprava M 495.0 převedena do depa Bratislava hl.st., kde byla nasazena na rychlík z Bratislavy do Košic "Tatran" za již dosluhující M 283.0, zvané Arpád. M 495.0 na tomto spoji jezdily až do května 1963, kdy jednotku nahradila klasická souprava. Výkony po jednokách M 495.0 postupně přebíraly jednotky M 498.0 až do doby, kdy byly dodány motorové vozy M 296.1. Tehdy přešly M 298.0 do vnitrostátní dopravy. Dojezdily na MR 130/131 Krušnohor Praha-K.Vary začátkem 80-tých let. Jedna jednotka měla být zachována pro muzejní účely, leč v Čadci byla zlikvidována. Jedinými pozůstatky je několik původně restauračních vložených vozů. Jednotky byly původně označeny jako M 495.0 resp. M 498.0. Jednotlivé díly pak navíc písmeny a,b (hnací), c,d (vložené) se stejným inventárním číslem. Protože v provozu byl tento systém těžkopádný, byly k 1.1/65 jednotky přeznačeny. Každý díl dostal svoje inventární číslo a řadové se změnilo na dnes již známé M 295.0 a M 298.0 a vložené díly na N 295.0 resp. N 298.0 Autor příspěvku rád přivítá jakékoliv doplňující informace a zejména výkresovou dokumentaci k řadě M298.0.
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Text Milan Procházka, foto sbírka autora |
|||||||||||||||||||||||||||||
![]() |