Montážní vůz MV 97
Toto netradiční vozidlo, sloužící jako mobilní montážní plošina pro výstavbu trolejových vedení, bylo vyrobeno
Jako základ pro stavbu posloužil hlavní rám, podvozky a trakční motory z lokomotivy řady 721. Na rám byla
nově osazena zvedací montážní plošina od firmy NOPO, představek pro motorgenerátor a kompresor, prostorná kabina.
Pod hlavním rámem je připevněna palivová nádrž, na pravé straně vzduchový rozvaděč, zásuvky pro připojení
elektrického nářadí a el. zařízení. Na protější straně pak silnoproudý rozvaděč a akumulátorové baterie.
Přední podvozek bylo nutno vybavit zařízením pro aretaci vypružení. Používá se při jízdě s vysunutou plošinou.
Montážní plošinu lze vysouvat do výše 8 metrů, její nosnost je 450 kg. Je možno ji i natáčet do stran.
Zábradlí je skládací a rozkládá se při práci na plošině. Ve spodní části plošiny jsou skříňky pro nářadí a materiál.
Část zabírá elektrický rozvaděč a hydraulické rozvody pro ovládání plošiny.
Za plošinou se nachází představek pro trakční soustrojí - spalovací motor CATERPILLAR CAT 3406 a trakční třífázový
alternátor 1FC2 351-6 Siemens Drásov. Přes klínové řemeny je poháněn kompresor 3DSK 75 s elektromagnetickou
spojkou. Představek je před kabinou snížen. Vznikla tak malá plošina, opatřená zábradlím, sloužící pro výstup na
montážní plošinu. Lze se z ní dostat na střechu kabiny, kde je umístěn polopantograf, který je určen pro měření
geometrické polohy trakčního vedení.
Prostorná kabina pro 8 osob slouží i pro přepravu montážní čety. Vytápění zajišťuje teplovodní topení nebo nezávislé
topení Eberspächer. Pro větrání v letním období slouží dva ventilátory. Stěrače jsou vybaveny cyklovači. Najdeme zde
i slaboproudý elektrický rozvaděč. Ten obsahuje jističe, ovládací a blokovací relé a elektronický regulátor fy NES
Nová Dubnice. Na dvou diagonálně umístěných řídících pultech jsou umístěny ovládácími prvky, měřící přístroje,
kontrolky a ovladače brzdiče přímočinné brzdy Dako BP a samočinné brzdy Dako BSE s elektrickým ovládáním. Ovládací
pult pro druhé stanoviště je navíc rozšířen pro ovládání v režimu práce.
Vozidlo může být provozováno ve dvou režimech:
Toto vozidlo spojuje lokomotivu s pracovním strojem. Umožňuje přesun celé pracovní soupravy na pracoviště i s
montážní četou. Vozidlo může posloužit jako pojízdná montážní plošina, elektrocentrála pro napájení různých el.
strojů, nářadí a pod. , lze z něj napájet i pracovní vozy. Dále může sloužit i k měření polohy a klikatosti troleje.
Tyto praktické výhody pak zastiňují jeho jistě neobvyklý vzhled.
Po úspěšném ukončení ověřovacích zkoušek se EŽ rozhodly pro objednávku ještě jednoho a v březnu 2001 i dalšího
montážního vozu MV 97. Přípravné práce na MV 97-002 začaly v květnu 2000 a dokončení proběhlo v únoru 2001,
MV 97-003 se vyráběl od března do srpna 2001. I tyto stroje byly opatřeny tmavě modrým nátěrem s bílými podélnými
pruhy a červenou pracovní plošinou.
Text Vlastimil Budař, foto Bohumil Míča a JLS | ||||
|
||||
|
||||