NORIMBERSKÉ TRAMVAJE DO KRAKOVA

V dílnách Nürnberg-Muggenhof je autojeřáby nakládán vůz ev. č. 350.
Zatímco vůz č. 350 je již naložen, stejný úkon nyní probíhá s vozem 313.
Vozy 350 a 313 jsou lokomotivou 294.750 DB (uprostřed soupravy)
odváženy z dílen na nákladní nádraží ve Fürthu.
Vozy 321, 327 (vlevo) a 350, 313 (vpravo) na nákladních vozech
ve stanici Fürth Güterbahnhof.
V listopadu 2003 byly v německém Norimberku naloženy na železniční vagony poslední místní dvoučlánkové tramvajové vozy typu GT6. Jejich cílem se stal polský Krakov, který je partnerským městem Norimberka.
Velkoprostorové kloubové tramvajové vozy typu GT6 byly dodávány norimberskému dopravnímu podniku VAG (Verkehrs Aktiengesellschaft Nürnberg) v letech 1961 až 1966. Celkem se jednalo o 56 vozů, které byly označeny evidenčními čísly 301 až 356.
Tramvaje GT6 jezdily po celé tramvajové síti měst Norimberk (Nürnberg) a Fürth, převážně spolu s vlečnými vozy číselné série 1500, které už byly dodávány od roku 1958 pro motorové vozy T4 série 200 (čtyřosá verze GT6 série 300). Těchto vlečných vozů bylo do roku 1964 dodáno celkem 67 kusů.
Tyto tramvaje, které byly v prvních letech ještě obsazovány průvodčími, tvořily po dlouhá léta klasický každodenní obraz v ulicích jmenovaných měst.
Začátek konce těchto vozů pomalu přišel v první polovině 80. let minulého století, když byl postupně zastaven provoz tramvají ve městě Fürth. Definitivní konec však znamenal až příchod prvních nízkopodlažních tramvají GT6N 1001 až 1014 od roku 1995 a GT8N 1101 až 1126 („CityBahn“) od roku 1998.
Odstavené vozy byly postupně prodávány do polského Krakova, stejně jako už předtím vozy série 200, které - vedle Krakova - našly nový domov také ve městech Brăila (Rumunsko) a Antalya (Turecko).
V posledním období byly v Norimberku v pravidelném provozu už jen tři vozy, a to ev. č. 305, 326 (s celoplošnou reklamou) a 334. Nejvíce byly nasazovány na lince č. 8 a jako zesílení v pracovních dnech. Naposledy byly tyto vozy nasazeny do pravidelného provozu v září 2003 v souvislosti s vyšší potřebou tramvají, způsobenou výlukou na části trasy metra U2 související s výstavbou nové trasy U3. Po skončení výluky byl pravidelný provoz norimberských „třístovek“ ukončen.
Tramvaje čísel 305 a 334 (obě s klasickým nátěrem ze šedesátých let) aspirují na status historických vozidel, takže je bude možné spatřit a obdivovat i v budoucnosti v rámci nostalgických jízd. Jeden vůz (ev. č. 314) byl přestavěn společně s vlečným vozem 1541 na pracovní vůz A15.
Svůj dlouholetý domov pak naposled opustily odstavené vozy ev. č. 313 (bílý), 321 (reklama 100 Jahre DB-Museum), 327 (reklama Deutsche Bank) a 350 (reklama Anti-AIDS) dne 12. listopadu 2003. Byly deponovány v (dnes bývalých) dílnách VAG Nürnberg-Muggenhof, které byly spojeny s železniční sítí Deutsche Bahn krátkou vlečkou. Tramvaje, které byly připraveny na železniční transport (demontované pantografy atd.), byly traktorem postupně vytaženy z haly, a poté pomocí autojeřábů naloženy na železniční vozy. Následovala přeprava do blízkého nákladního nádraží Fürth, kde vozy musely čekat osm dní na vyřízení administrativních formalit.
Konečně 21. listopadu 2003 se tramvajové vozy vydaly na cestu a na železničních vozech v pravidelných nákladních vlacích ze seřaďovacího nádraží Nürnberg Rangierbahnhof přes hraniční přechod Furth im Wald / Česká Kubice a dále přes území České republiky dorazily až do Krakova. Tam se provede adaptace na místní podmínky, a pak snad ještě mnoho let budou jezdit krakovskými ulicemi společně s jinými norimberskými vozidly, z nichž část dostala atraktivní modrobéžový nátěr.
Nejstaršími vozy v pravidelném provozu s cestujícími v Norimberku jsou nyní „Stadtbahnwagen“ N6 ev. č. 361 až 372 z roku 1976. Tyto tramvaje jsou od roku 1992 doplněny o nízkopodlažní prostřední díl a jejich označení se v té souvislosti změnilo na N8. Proslýchá se, že by měl krakovský dopravní podnik Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne zájem i o tyto vozy, ale zda k jejich odprodeji skutečně dojde, ukáže až budoucnost.

Text a foto Andreas Grießing
Všechny snímky byly pořízeny 12. listopadu 2003


Technická data tramvají GT6 Verkehrs Aktiengesellschaft Nürnberg

Období dodávek1961 - 1966
Výrobcemechanická část: MAN/Düwag
elektrická část: SSW
Číselné označení u VAG301-356
Výkon240 kW (3 podvozky, z toho 2 hnací)
Napětí v troleji600 V =
Hmotnostprázdný: 23 300 kg
obsazený: 37 400 kg
Výška3 160 mm
Délka20 100 mm
Rozvor podvozku1 800 mm
Rozchod1 435 mm
SpřáhlaScharfenberg (zadní)
Obsaditelnost:k sezení: 42
k stání: 144

© SPŽ